blog

blog

Co můžeš udělat dnes, neodkládej...

Prokrastinace je fenomén 21. století. Ne že bychom jej neznali dříve, ale v posledních letech dosáhl tento termín svého vrcholu. Často se o ní debatuje, pořádají se semináře, psychologové o ní píšou knihy. Ale o co se vlastně jedná? Prokrastinace je chronická, tedy dlouhotrvající tendence odkládat plnění povinností a úkolů, zvláště těch nepříjemných, na pozdější dobu.

A co na to psychologie?

Psychologové tvrdí, že prokrastinace je určitý obranný mechanismus člověka, aby se lépe vypořádal s úzkostí spojenou s výkonem dané činnosti. Odládat nepříjemné věci na pozdější dobu je do určité míry jev zcela normální, ale může přerůst v prokrastinaci chronickou, a ta je již nebezpečná, protože vážně ohrožuje psychiku a zdraví člověka.

Nejste v tom sami

Všichni známe ten pocit, když nás čeká nějaká neodkladná povinnost. Místo toho, abychom ji plnili, vyhledáváme jiné činnosti. Zadaný úkol je však nezbytné splnit a prokrastinace se tím pádem jeví jako kontraproduktivní a zbytečná. Najít v sobě vůli je někdy těžké, existují však metody, jak se s chorobným odkládáním různých záležitostí vypořádat. Alespoň do určité míry.

Jak vyzrát na prokrastinaci?

  • Odměňujte se: Pokud na vás čeká opravdu náročný úkol, odměňte se za jeho splnění. Udělejte si radost. Záleží jen na vás, zda se odměníte až po jeho splnění nebo před, jako motivace.
  • Motivace: Motivovat se není nijak těžké, jen musíte sami sebe znát natolik, abyste věděli, co na vás funguje. Pro někoho je motivace dobrá večeře, pro jiného vlastní svědomí.
  • Ideální načasování: Zkuste u sebe vypozorovat, zda se vám pracuje lépe ráno nebo třeba v noci. Existují lidé, takzvaně noční sovy, které zvládnou od půlnoci do brzkých ranních hodin enormní množství práce, naopak dopoledne byste po nich kýžené výsledky chtěli marně.
  • Parťák se může hodit: Málo co dokáže člověka nakopnout k aktivitě a lepším výkonům jako vědomí, že prohrává sázku. Můžete se domluvit a vsadit se s přáteli, známými, kolegy, rodinou či partnerem. Hrajte o něco významného, co vás to motivovat úkol dokončit.
  • Všeho s mírou: Každý máme jinou míru odolnosti vůči stresu a hranice, co zvládneme. Nesnažte se splnit všechny povinnosti najednou a za každou cenu na úkor spánku a své psychické pohody.




Vložte komentář


Jméno (požadováno)


Příspěvek (požadováno)




Předešlý článek Další článek